مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز چهارشنبه 21 نوامبر, 2018 5:07 am



پاسخ به موضوع  [ 19 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2, 3, 4  بعدی
 مهندسي معكوس در مهندسي نرم‌افزار قسمت اول 
نویسنده پیام

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست مهندسی معکوس چیست؟
مهندسی معکوس، به روندی گفته می شود که برای استخراج دانش طراحی از هر ساخته دسته بشر استفاده می شود. استفاده از این علم در تحقیقات، بسیار متداول است و تفاوت اصلی مهندسی معکوس با تحقیقات متعارف علمی در این است که هدف این علم، بررسی چگونگی طراحی و فناوری بکار رفته در ساخته های دست بشر است، در صورتی که علوم طبیعی،به دنبال تحلیل پدیده های جاری در طبیعت هستند.
ضمن اینکه در مهندسی معکوس، با بررسی تجزیه و اجزاء و تحلیل فناوری بکار رفته در یک محصول تولید و عرضه شده، به نوعی به ساختار آن پی برده و امکان تولید مشابه آن و حتی افزودن ویژگی های مثبتی به این محصول، توسط محققین و پژوهشگران فراهم می شود.


شنبه 28 ژوئن, 2008 10:23 am
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست کاربرد مهندسی معکوس در نرم افزار
Reorganize کردن و تغییر دادن در یک نرم افزار موجود، بدون اخلال در کار آن نرم افزار، از عمده دلایل استفاده از مهندسی معکوس در صنعت نرم افزار است. معمولا زمانی از مهندسی معکوس استفاده می کنیم که دیگر سخت افزار یا نرم افزارهای موجود، از نرم افزارهای قدیمی تر پشتیبانی نمی کنند و همچنین برای ما توانایی و ابزار این کار وجود داشته باشد. در حقیقت برخی مواقع شما امکان دسترسی قانونی به resourceهای یک پروژه انجام شده را ندارید، ولی امکان استفاده از این علم برای شما وجود خواهد داشت ( از این پس به کار بردن مهندسی معکوس در نرم افزار را با عنوان معکوس سازی بیان می کنیم )، و به طور معمول از معکوس سازی برای به دست آوردن databaseها و اطلاعات نهفته در یک نرم افزار استفاده می شود.
در عین حال هزینه مهندسی معکوس، معمولا از develop کردن یک نرم افزار جدید خیلی کمتر است و همچنین در develop کردن یک نرم افزار جدید، مخاطرات زیادی از جمله تغییر کادر برنامه نویسی و bugهای جدید وجود دارد، که این تمایل به استفاده از مهندسی معکوس را به شدت افزایش می دهد. همچنین گاهی برای آنکه یک گروه کاری، دستاوردهای گروه کاری ای را که قبلا روی یک زمینه یا نرم افزار کار کرده اند، متوجه شوند و بتوانند آن را بهبود داده و ارتقاء ببخشند، به این روش ها نیاز است.
در این رابطه می توان به کار افراد بر روی پروژه های open source مثل develop کردن samba یاopen office اشاره کرد. شکل 1 :
ضمیمه:
forward_eng.jpg


برای مشاهده تصاویر و دانلود فایل های ضمیمه ، لازم است در سایت ثبت نام کرده و با نام کاربری خود وارد شوید. در حال حاضر ثبت نام در سایت رایگان است.


شنبه 28 ژوئن, 2008 10:26 am
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست Re: مهندسي معكوس در مهندسي نرم‌افزار قسمت اول
به شکل 2 دقت کنید. ابتدا فرض می کنیم که یک برنامه داریم که می خواهیم آن را معکوس کنیم.در این میان نخستین مرحله انجام source code translation است که به معنای تبدیل کد از یک زبان (حتی از زبان ماشین) به زبان برنامه نویسی دیگری است که خود این کار نیز می بایست توسط برنامه ای تخصصصی در این زمینه صورت پذیرد، زیرا تبدیل کدهای بسیار بلند برای انسان کار بسیار مشکلی است و همچنین میزان اشتباه انسان دائماً زیادتر می شود (برخی از نرم افزارها از هزاران یا صدها هزار سطر برنامه نویسی تشکیل شده اند و در برنامه هایی از جمله سیستم عاملها، از میلیونها سطر برنامه نویسی استفاده شده است)
(شکل2):
ضمیمه:
rev_eng.jpg

پس از این مرحله،source code بدست آمده توسط انسان یا برنامه مورد تحلیل قرار گرفته و اطلاعات لازم از آن استخراج می شود و در صورت لزوم تغییراتی در ساختار برنامه داده می شود.


برای مشاهده تصاویر و دانلود فایل های ضمیمه ، لازم است در سایت ثبت نام کرده و با نام کاربری خود وارد شوید. در حال حاضر ثبت نام در سایت رایگان است.


شنبه 28 ژوئن, 2008 10:29 am
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست Re: مهندسي معكوس در مهندسي نرم‌افزار قسمت اول
دسته بندی ابزارهای اصلی مورد استفاده در معکوس سازی

1. hex editor
2. debugger
3. disassembler
4. decompiler
5. patcher
6. compressor(فشرده ساز)
7. analyzer(تحلیل گر)
8. monitoring tools
9. protector



Hex Editor

از جمله editorهایی مانند notepad یا Tex pad محسوب می شود و تنها تفاوت آن با editorهای معمولی در آن است که محتویات فایل را به صورت hexadecimal(در مبنای 16) نمایش می دهد و امکان تغییر در محتویات فایل یا search کردن و... را به صورت های binary یا در hexadecimal یا ASII را فراهم می آورد. همچنین از جمله کارهای دیگری که hex editor ها انجام می دهند، امکان تبدیل از مبنای 16 به مبنای 2 و ... اطلاعات است.
در حال حاضر به عنوان یک ابزار مهم در روند و فرایند معکوس سازی ، hex editor های بسیار متنوعی وجود دارند که از مشهورترین آنها می توان به hiew یا Win Hex یا Hack man و یا hex workshop اشاره کرد. همچنین برخی hex editorها مثل Win Hex یا HackMan و يا hex workshop، امکاناتی مانند انجام محاسبات آماری بر روی داده های یک فایل و یا امکان encrypt يا decrypt کردن فایل ها و یا امکان مقایسه محتویات فایل ها به یکدیگر را نیز میسر می سازند. مثلاٌ WinHex ، الگوریتم های رمزی مثل AES و PCI را پشتیبانی می کند. البته WinHex الگوریتم های بیشتری را پشتیبانی می کند و یک ابزار بسیار قوی در این دسته محسوب می شود.


Debugger

Debugger به برنامه¬اي گفته مي¬شود كه به كمك آن مي توان روند اجراي يك برنامه را به طور دقیق کنترل کرد. به طور مثال برنامه را دستور به دستور اجرا کرد، یا تا سر یکinstruction خاص برنامه را اجرا کرد. احتمالاٌ تابحال از Debuggerهای معمولی برای debug کردن برنامه ایی که به یک زبان سطح بالا مثل C يا java نوشته اید، استفاده کرده اید. منظور ما اینجا از Debugger، برنامه ای است که machine code يك برنامه (file exe به طور معمول را گرفته و کد assembly آن را براي debug کردن نمایش دهد. در debuggerها معمولاً امكانات مشابهي مانند break point یا step over و watch و ... وجود دارد که امکان اجرای کنترل شده برنامه را برای کاربر فراهم می کنند.
از دیگر امکاناتی که debuggerها دارند، فراهم آوردن window هايي است كه در آنها محتويات memory و registerها CPU و stack در هر لحظه مشخص است، و امکان search در هر كدام از اين windowها مثل allocated memory را به شما مي دهد.
معمولاً از debugger ها می توان برای یافتن bugها برنامه و يا مطالعه رفتار virusها و يا backdoorها و .... و یا تشخیص نحوه عملکرد یک برنامه استفاده کرد. Debuggerها به دو دسته kernel-levelها و user-level تقسیم می شوند که توسط kernel- level debugger ها مي توان كار debuggerرا براي developmentهای سطح kernel، مثل نوشتن driverها انجام داد و همچنین امکان نظارت بر تمامی کار سیستم را فراهم می کنند که در همین زمینه از جمله مشهورترین kernel-level debuggerها، مي توان به SoftIce محصول شرکت Numega و WinDbg محصول Microsoft اشاره كرد.
از debuggerهاي user-level نیز می توان به OllyDbg و pro IDA و twr2000 اشاره کرد، که معمولاٌ به یک process خاص خود را attach می کنند و کنترل آن را به دست می گیرند


Disassembler
تفاوت debugger و disassembler در این است که disassembler امكان كنترل اجراي برنامه را براي ما فراهم نمي كند و صرفاً يك machine code را به assembly آن ماشين تبديل مي¬كند (عملاً در debugger ما ميتوانيم رفتار dynamic برنامه را بررسی کنیم، در حالی که در disassembler تنها رفتار static قابل مشاهده است). از مشهورترین آنها می¬توان به WinDasm و ILDasm و یا IDA (interactive disassembler) اشاره کرد، که البته IDA يكي از قويترين disassemblerهاست که توانایی هایی نظیر تحلیل کد و بدست آورند flow chart برنامه از روي binary file را نیز دارد (منظور از binary file در اينجا، كد ماشين فايل اجرايي است)، و همچنین توانایی disassemble کردن فایل binary file را به assembly مربوط به CPU ها مختلفي مثل AMD64 و Itanium-64 و Itanium-32 را دارد.

Decompiler
کاربرد اصلی این نوع برنامه ها آن است كه از يك فايل اجرايي (binary file)، یک فایل خروجی به یک زبان برنامه نویسی سطح میانه مثل C يا سطح بالا مانند Java تولید کنند،که درک آن برای فرد آسانتر شود،که از جمله آنها می توان به JAD براي تبديل java class file به java source code و Reflector براي تبديل فايل exe خروجی net. به source اشاره کرد. حتی برای خروجی flash هم با پسوندswf، انواع decompilerهای زیادی مثل SWF Decompiler موجود است که فایل swf را به فايل fla تبدیل می کنند و سپس شما می توانید فایل fla را توسط macromedia flash باز كرده و آن را edit كنيد و فايل fla جدیدرا به swf ديگري تبديل كنيد.

Patcher
زماني كه ما يك فايل exe (در حالت كلي يك فايل اجرايي) را تغيير داديم، مي¬توانيم به كمك patcherها، يك برنامه توليد كنيم كه با دادن فايل exe اوليه به آن، فايل exe همراه با تغييرات را از روي آن ايجاد كند. حسني كه اين برنامه ها دارند اين است كه مثلاً ممكن است فايل exe اصلي، 200 MB باشد، در اين صورت ما مي توانيم با استفاده از patcherها برنامه اي مثلاً در حدود 10 KB توليد كنيم كه هر فايل 200 Mb اولیه را به یک فایل exe تغيير كرده مورد نظر ما تبديل كند (يعني عملاً patcherها برنامه اي توليد مي كنند كه فقط تفاوتهايي را كه ما در exe فايل اصلي ايجاد كرديم، بتواند روي هر فايل exe اوليه ايجاد كند و آن را مانند فايل نهايي مورد نظر ما كند).
در واقع patcherها مي توانند عمل patching را شبيه سازي كنند (patching يعني تغيير binary file به نحوي كه كاري را كه برنامه انجام مي دهد، مطابق خواست ما كند)، كه از جمله آنها مي توان Patch Engine را نام برد.

Compressor
براي اينكه حجم فايل هاي اجرايي را تا حد امكان كم كنيم، اغلب و معمولاً از اين نوع ابزارها استفاده مي شود كه عملاً يك فايل اجرايي مثل يك exe file رابه اين صورت تغيير مي¬دهند كه ابتدا كد آن را zip كرده و سپس يك hear به آن اضافه كرده كه خود فايل exe بتواند خودش را unzip كند. ضمناً يكي از مطرح ترين الگوريتم هاي compression، UPX است كه معمولاً يك فايل exe را تا ميزان 30% مي تواند كوچك كند. (مي توانيد به سايت upx.sourceforge.met مراجعه كنيد.)

Analyzers
معمولاً به كمك اين ابزارها سعي مي كنند فايل اجرايي، مثل exe file را تحليل كنند كه مثلاً شامل چه توابعي است (در windows استفاده از توابع API اهميت بيشتري دارد و در linux استفاده از system callها) و يا نوع compilerاي كه اين برنامه به كمك آن compile شده است را تشخيص دهند و يا اينكه برنامه شامل چه stringها و نام فايل ها و directoryهايي است و يا چه dll file هايي توسط اين برنامه load مي شود (كه تحت عنوان import table شناخته مي شود) و ... كه از اين دسته مي توان به PEBrowse professional اشاره كرد كه حتي اين قابليت را دارد كه فايل هاي image درون برنامه را نيز نشان دهد و اين برنامه حتي شامل يك disassembler نيز هست!

Monitoring tools
اين دسته شامل گستره وسيعي از برنامه ها مي شوند كه از آن جمله مي توان به registry monitor ها مثل RegMon اشاره كرد كه وظيفه آنها آن است كه كوچكترين تغيير در registry مربوط به windows را اعلام كنند. به اين صورت كه اعلام كنند كه كدام برنامه يا process تمايل داشته كه كدام registry value را به چه مقداري و دقيقاً در چه زماني set كند. از جمله ديگر اين ابزار مي توان به file monitor و port monitor و process explorer ها اشاره كرد، كه برنامه¬هايي مثل fileMon و يا ListDlls و psList و TCPCiew و WinObj از اين دسته هستند.
FileMon به منظور monitor كردن تبادل و تغيير فايل هاي سيستمي يا غير سيستمي استفاده مي شود و به وسيله اين ابزار ما مي توانيم بفهميم كه در چه زمان، كدام فايل يا directory باز شده يا كدام read يا write شده است و ملاً حسن ديگري كه اين نرم افزار دارد، آن است كه امكان filtering را برايمان فراهم مي كند كه به كمك آن مي توان مثلاً تنها تغييرات در فايل هاي درون يك directory خاص را ثبت كرد يا مثلاً فقط درخواستهايي براي write را ثبت كرد.
TCOView نيز مي تواند اين كمك را به ما بكند كه تمامي connectionها و فعاليتهاي TCP و UDP مربوط به processها را روي شبكه يا internet را نمايش دهد.


Protector
به ابزاري گفته مي¬شود كه به كمك آن، نرم افزارها را در برابر مهندسي معكوس مقاوم مي¬كنند. يعني مثلاً امكان debug كردن يا disassemble كردن را به user نميدهد و به محض آنكه بخواهيد آن را به كمك يك debugger باز كنيد، پيغام خطا يا error ميدهد و يا ايده¬هايي از اين قبيل كه البته يكي از مشهورترين protectorهاي موجود، armadillo است كه ايده هاي زيادي براي محافظت از نرم افزار در برابر معكوس شدن، در آن وجود دارد
همچنين يك دسته مهم ولي ضعيف از protectorهای موجود،armadillo است که ایده های زیادی برای محافظت از نرم افزار در برابر معکوس شدن، در آن وجود دارد.همچنین یک دسته مهم ولی ضعیف از protectorها، انواع obfuscatorها هستند كه عملاً كد برنامه نوشته شده به زبان سطح بالا به آنها داده مي شود و آنها اين كد را تا حد ممكن ناخوانا و درهم مي كنند (مثلاً اسم تمامي متغيرها را به فرم a1, a2 , … و اسم تمامي توابع را به صورت b1, b2, … و تمامي enterها و فاصله¬ها را حذف كرده و ...) به گونه اي كه حتي اگر فرد مهاجم موفق شده با decompiler ، كد برنامه را بدست آورد، اين كد براي او قابل استفاده نباشد. البته اين روش معمولاً ابتدا انجام شده و پس از compile كردن برنامه obfusxcate شده، binary file را به كمك روشهاي ديگر protection، در برابر تهاجم ها و معكوس شدنها، محافظت ميكنند.


شنبه 28 ژوئن, 2008 10:34 am
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست Re: مهندسي معكوس در مهندسي نرم‌افزار قسمت اول
اگر سابقه ي صنعت و چگونگي رشد آن در كشورهاي جنوب شرقي آسيا را مورد مطالعه قرار دهيم به اين مطلب خواهيم رسيد كه در كمتر مواردي اين كشورها داراي ابداعات فن آوري بوده اند و تقریباً در تمامي موارد، كشورهاي غربي (‌آمريكا و اروپا) پيشرو بوده اند. پس چه عاملي باعث اين رشد شگفت آور و فني در كشورهاي خاور دور گرديده است؟در اين نوشتار به يكي از راهكارهاي اين كشورها در رسيدن به اين سطح از دانش فني مي پردازيم.
در صورتی كه به طور خاص كشور ژاپن را زير نظر بگيريم، خواهيم ديد كه تقریباً تمامي مردم دنيا از نظر كيفيت، محصولات آنها را تحسین مي کنند ولی به آنها ايراد مي گيرند كه ژاپني ها از طريق كپي برداري از روي محصولات ديگران به اين موفقيت دست يافته اند.این سخن اگر هم كه درست باشد و در صورتي كه كپي برداري راهي مطمئن براي رسيدن به هدف باشد چه مانعي دارد كه اين كار انجام شود.اين مورد، به خصوص درباره ي كشورهاي در حال توسعه ويا جهان سوم به شكاف عميق فن آوري بين اين كشورها و كشورهاي پيشرفته دنيا، امري حياتي به شمار مي رود و اين كشورها بايد همان شيوه را پيش بگيرند(البته در قالب مقتضيات زمان و مكان و ساير محدوديت ها) به عنوان يك نمونه، قسمتي از تاريخچه ي صنعت خودرو و آغاز توليد آن در ژاپن را مورد بررسي قرار مي دهيم:
توليد انبوه خودرو در ژاپن قبل از جنگ جهاني دوم ودر سال 1920 بوسيله ي كارخانه ها "ايشي كاواجيما" آغاز شد كه مدل ژاپني فورد آمريكايي را كپي كرده و به شكل توليد انبوه به بازار عرضه نمود.
همچنين شورلت ژاپني AE جزو اولين خودرو هاي كپي شده آمريكايي توسط ژاپني ها بود كه به تعداد زياد توليد مي شد. سپس با تلاش هاي فراواني كه انجام شد(آنهم در شرايط بحراني ژاپن در آن دوره) مهمترين كارخانه‌ي خودرو سازي ژاپن يعني "تويوتا" درسال 1932 فعاليت خود را با ساخت خودرويي با موتور "كرايسلر" آغاز نمود ، در سال 1934، نوع ديگري از خودرو را با موتور"شورلت" ساخته و وارد بازار نموده و از سال 1936، اولين تلاش ها براي ساخت خودروي تمام ژاپني آغاز شد. البته تا مدت ها ژاپني ها مشغول كپي برداري از اتومبيل هاي آمريكايي و اروپايي بودند.

آنها خودروي پاكارد و بيوك آمريكايي و رولزرويس، مرسدس بنز و فيات اروپايي را نيز توليد كردند كه همين توليدها زمينه ساز گسترش فعاليت خودروسازي ژاپن شد و سرانجام در دهه ي 1960 ميلادي پس از سعي و كوشش فراوان ، اولين اتومبيل تمام ژاپني كه ضمنا داراي استاندارد جهاني بود، توليد و به بازار عرضه شد.
در تمامي مطاب فوق رد پاي يك شگرد خاص و بسيار مفيد به چشم مي خورد كه "مهندسي معكوس"(Reverse Engineering ) نام دارد.
مهندسي معكوس روشي آگاهانه براي دستيابي به فن آوري حاضر و محصولات موجوداست. در اين روش، متخصصين رشته هاي مختلف علوم پايه و كاربردي از قبيل مكانيك، فيزيك و اپتيك، مكاترونيك، شيمي پليمر، متالورژي،الكترونيك و ...جهت شناخت كامل نحوه ي عملكرد يك محصول كه الگوی فن آوري مذكور مي باشد تشكيل گروه هاي تخصصي داده و توسط تجهيزات پيشرفته و دستگاه هاي دقيق آزمايشگاهي به همراه سازماندهي مناسب تشكيلات تحقيقاتي و توسعه هاي R&D "سعي در به دست آوردن مدارك و نقشه هاي طراحي محصول فوق دارند تا پس از مراحل نمونه سازي (Prototyping) و ساخت نيمه صنعتي (Pilot plant) در صورت لزوم ، توليد محصول فوق طبق استاندارد فني محصول الگو انجام خواهد شد . همان گونه كه اشاره شد استفاده از روش مهندسي معكوس براي كشورهاي در حال توسعه يا عقب مانده روش بسيار مناسبي جهت دسترسي به فن آوري ، رشد و توسعه ي آن مي باشد. اين كشور ها كه در موارد بسياري از فن آوري ها در سطح پاييني قرار دارند، در كنار روش ها و سياست هاي دريافت دانش فني، مهندسي معكوس را مناسب ترين روش دسترسي به فن آوري تشخيص داده و سعي مي كنند با استفاده از روش مهندسي معكوس، اطلاعات و دانش فني محصولات موجود ، مكانيزم عمل كرد و هزاران اطلاعات مهم ديگر را بازيابي كرده و در كنار استفاده ار روش هاي مهندسي مستقيم (Forward Engineering) و روش هاي ساخت قطعات ، تجهيزات ، تسترهاي مورد استفاده در خط مونتاژ و ساخت مانند قالب ها ،گيج و فيكسچر ها و دستگاههای كنترل، نسبت به ايجاد كارخانه اي پيشرفته و مجهز جهت توليد محصولات فوق اقدام نمايند. همچنين ممكن است مهندسي معكوس، براي رفع معايب و افزايش قابليت هاي محصولات موجود نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. به عنوان مثال در كشور آمريكا ، مهندسي معكوس توسط شركت "جنرال موتور" بر روي محصولات كمپاني "فورد موتور" و نيز برعكس، براي حفظ وضعيت رقابتي و رفع نواقص محصولات به كار برده شده است.
بسياري از مديران كمپاني هاي آمريكايي، هر روز قبل از مراجعت به كارخانه، بازديدي از جديدترين محصولات عرضه شده در فروشگاه ها و نمايشگاه هاي برگزار شده انجام داده و جديدترين محصولات عرضه شده مربوط به محصولات كمپاني خود را خريداري نموده و به واحد تحقيق و توسعه R&D تحويل مي دهند تا نكات فني مربوط به طراحي وساخت محصولات مذكور و آخرين تحقيقات ، هر چه سريع تر در محصولات شركت فوق نيز مورد توجه قرار گيرد.
جالب است بدانيد كه مهندسي معكوس حتي توسط سازندگان اصلي نيز ممكن است به كار گرفته شود . زيرا به دلايل متعدد، نقشه هاي مهندسي اوليه با ابعاد واقعي قطعات (مخصوصا زماني كه قطعات چندين سال پيش طراحي و ساخته و به دفعات مكرر اصلاح شده اند)مطابقت ندارد براي مثال جهت نشان دادن چنين نقشه هايي با ابعاد واقعي قطعات و كشف اصول طراحي و تلرانس گذاري قطعات، بخش ميكروسويچ شركتHonywell از مهندسي معكوس استفاده نموده و با استفاده از سيستم اندازه گيري CMM (Coordinate Measuring Machine) با دقت و سرعت زياد ابعاد را تعيين نموده و به نقشه هاي مهندسي ايجاد شده توسط سيستم CAD منتقل مي كنند.
متخصصين اين شركت اعلام مي دارند كه روش مهندسي معكوس و استفاده از ابزار مربوطه، به نحو موثري زمان لازم براي تعمير و بازسازي ابزارآلات ، قالب ها و فيكسچرهاي فرسوده را كم مي كند و لذا اظهار مي دارند كه "مهندسي معكوس زمان اصلاح را به نصف كاهش مي‌دهد."
مهندسين معكوس، اضافه بر اينكه بايد محصول موجود را جهت كشف طراحي آن به دقت مورد مطالعه قرار دهند، همچنين بايد مراحل بعد از خط توليد يعني انبارداري و حمل و نقل را از كارخانه تا مشتري و نيز قابليت اعتماد را در مدت استفاده ي مفيد مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. چرا كه مثلا فرايند آنيلينگ مورد نياز قطعه،ممكن است براي ايجاد مشخصات مورد نظر در هنگام عمل كرد واقعي محصول يا در طول مدت انبارداري و حمل و نقل طراحي شده و لزوم وجود آن تنها در هنگام اجراي مراحل مذكور آشكار خواهد شد.
چه بسا كه بررسي يك پيچ بر روي سوراخي بر بدنه ي محصول(كه به قطعات و اجزاي ديگر متصل نشده) ، متخصصان مهندسي معكوس را ماه ها جهت کشف راز عملياتي آن به خود مشغول كند، غافل از اينكه محل اين پيچ، امانم جهت تخليه ي هوا، تست آب بندي يا امكان دسترسي به داخل محصول جهت تست نهايي مي باشد. از سوي ديگر مهندسين معكوس بايد عوامل غير مستقيمي را كه ممكن است در طراحي و توليد محصول مذكور تاثير بگذارند، را به دقت بررسي نمايند. به دليل اينكه بسياري از اين موارد با توجه به خصوصيات و مقتضيات زماني و مكاني ساخت محصول مورد نظر، توسط سازندگان اصلي توجيه پذير باشد اما ماجراي آن به وسيله ي مهندسين معكوس فاجعه ساز باشد. مثلا فرايند توليد قطعات تا حدود قابل توجهي بستگي به تعداد محصولات مورد نياز و ... دارد . اگر تعداد محصولات مورد نياز جهت كشور ثانويه در بسيار كمتر از كشور اصلي كه در حد جهاني و بين‌المللي فعاليت نموده ، باشد پس به عنوان مثال تعيين فرايند يك قطعه با باكاليتي (نوعي مواد پليمري) از طريق ساخت قالب هاي چند حفره اي با مكانيزم عملكرد خود كاربا توجه به معضلات پخت قطعه در داخل قالب ، مي تواند براي مجريان مهندسي معكوس فاجعه ساز باشد ( اگر كه اين مهندسان از فرايند هاي ساده تر با توجه به تيراژ توليد محصول و نيز خصوصیات تكنولوژيكي كشور خود استفاده نكنند.) بنابراين، مرحله بعد از كشف طراحي، تطبيق طراحي انجام شده بر مقتضيات زماني و مكاني كشور ثانويه مي‌باشد كه بايد به دقت مورد توجه متخصصين مهندسي معكوس واقع شود.
خلاصه اينكه مهندسي معكوس ممكن است يك كاربرد غير معقول و نامناسب از كاربرد هنر و علم مهندسي به نظر برسد، اما آن يك حقيقت از زندگي روزمره ي ما به شمار مي رود.


شنبه 28 ژوئن, 2008 10:35 am
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 19 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2, 3, 4  بعدی

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 5 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه