مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز چهارشنبه 19 سپتامبر, 2018 12:47 pm



پاسخ به موضوع  [ 10 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2
 mobile agent 
نویسنده پیام

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست Re: mobile agent
بررسي حضور عاملهاي نرم­افزاري هوشمند در جنبه­هاي مختلف تجارت الكترونيك
همان‌طور که گفته شد يکي از اين راهکارهاي جديد که بر کارايي تجارت در اينترنت بسيار تاثير گذار بوده است، قابليت حضور عاملهاي نرم­افزاري هوشمند، در اکثر فرايندهاي تجارت است که از جمله اين فرايندها مي­توان از: شناسايي نيازهاي پنهان به مشتري، دلالي و مقايسه محصولات، مقايسه عرضه­کنندگان و بازرگانان، ارائه تبليغات، قرارداد مذاکره و توافق، پرداخت و تحويل و ارائه خدمات، ارزيابي و تکامل فرايند تجارت، فرايند ارتباط با مشتري، فرايند کسب رضايت مشتري نام برد. خدماتي که عاملهاي نرم­افزاري تجاري کنوني در تجارت الكترونيك، قادر به ارائه آنان هستند به‌طور نمونه عبارتند از: ايجاد حلقه ارزش پويا در b2b، قيمت­گذاري پويا از طريق تبادل تجاري، کشف شريکهاي تجاري، تبليغات و بازاريابي، شناسايي اولويت­هاي مشتريان، ارائه توصيه­هاي خريد به مشتريان، ارائه توصيه به عرضه­کنندگان به جهت به‌کارگيري در فرايند بازاريابي وغيره.

عاملهاي نرم­افزاري در خريد اينترنتي
يکي از کاربردهاي عاملهاي نرم­افزاري در تجارت الكترونيك، بررسي مدل رفتار خريد مشتري و سپس ارائه پيشنهاداتي از جمله ارائه تبليغات اختصاصي، بيان محصولات مورد علاقه مشتري، راهنمايي براي انتخاب عرضه­کننده مناسب است. توجه به نحوه فرايند خريد هر مشتري و ذخيره فعاليتهاي او از جمله کليک­ها، جستجوها، مطالعه کاتالوگ­ها وغيره، اطلاعات بسيار ارزشمندي را در مورد علايق و اولويتهاي مشتري در اختيار فروشگاه مي­گذارد و اين امکان را مهيا مي­سازد تا با بررسي و تحليل اين موارد در مراجعه بعدي مشتري، فضاي فروشگاه را به‌گونه­اي مطابق با نيازها و اولويتهاي او خصوصي سازد، تا علاوه بر ايجاد علاقه و ارتباط خاص با مشتري، فرايند خريد را براي او به‌طور بهينه و در وقت کم مهيا كند. عاملهاي هوشمند نرم­افزاري از ابتدايي­ترين بخش اين فرايند، يعني ذخيره اطلاعات شخصي هر فرد، تا مرحله بررسي و آناليز و در نهايت ايجاد توصيه و محيط خصوصي­شده به فرد، بسيار سودمند هستند. مدل رفتاري خريد مشتري داراي 6 مرحله اساسي از فرايند خريد است که در زير به جزئيات مربوط به اين مراحل پرداخته مي­شود.

شناسايي نياز : اين مرحله مشخص مي‌كند كه خريدار از بعضي از نيازهاي پنهان خود به‌وسيله دريافت اطلاعات و تبليغات آگاه شده و براي خريد آن تحريك مي­شود. عاملها نقش مهمي در خريدهاي تكراري و مورد نياز کاربران و يا خريدهاي ناشي از عادت داشته باشند. اين عاملها به سيستم­هاي توصيه­کننده معروف هستند. اين سيستم­ها مي­توانند خريد و فروشهاي انجام شده در قبل را تجزيه و تحليل کرده و راه­حل و پيشنهادهايي را به مشتري توصيه کنند. در تجارت الكترونيك B2C تامين­کنندگان با اين عاملها مي­توانند اطلاعات و اولويتهاي مشتريانشان را نگهداري کند و به آنها در زمان آماده شدن محصول مورد نظرشان اطلاع دهند.


کارگزاري:
الف ) کارگزاري محصولات: وقتي كه در خريدار نياز به خريد ايجاد شود، بايد به‌واسطه ارزيابي اطلاعات کسب شده از محصول، تعيين كند که چه مي­خواهد بخرد. در حال حاضر تعداد زيادي عامل نرم­افزاري هوشمند در اين مرحله از فرايند خريد در اينترنت فعال هستند که با جستجو و ارائه انواع محصول مورد نظر، مارک، قيمت و ساير خصوصيات موجود در يک فروشگاه يا حتي فروشگاههاي مختلف، به مشتري در انتخاب محصول ياري مي­رسانند. نتيجه اين مرحله دستيابي به مجموعه­اي از محصولات است.
ب) کارگزاري بازرگان: اين مرحله مجموعه به‌دست آمده از مرحله قبل را با امکانات هر بازرگان براي كمك به تصميم گيري اينكه از چه كسي بايد خريد، تركيب مي­كند. نقص مرحله قبل يعني تمرکز صرف بر کارگزاري محصول اين است که فقط خصوصيات محصول براي مشتري مهم نيستند، بلکه معيارهاي ديگري از جمله خدمات پس از فروش مثل گارانتي، دسترسي سريع به محصول، زمان تحويل و هزينه آن، ترفيعات و تخفيفات وغيره نيز، در فرايند انتخاب بسيار تاثير گذار است و بسنده کردن بر خصوصيات محصول تضمين­کننده شرايط دلخواه مشتري در مورد تحويل و گارانتي وغيره نيست.


پنجشنبه 26 ژوئن, 2008 6:57 pm
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست Re: mobile agent
مذاكره: در اين مرحله ، قيمت وساير موارد معامله تعريف شده است. مذاكرات تجاري به روش سنتي، هزينه­هاي زيادي را متحمل هر دو طرف مشتري و بازرگان مي كند همچنين موانع ديگري مثل محدوديت­هاي زمان، امکان بي‌نتيجه ماندن، حضور فيزيکي و ... را داراست كه اساسا در دنياي ديجيتال شاهد آن نخواهيم بود.


پرداخت و تحويل: اين مرحله مي­تواند بعد از اتمام مرحله مذاكره باشد يا مدتي بعد از آن رخ دهد. همانطور که گفته شد در بعضي موارد، پرداخت راحت يا شرايط تحويل مناسب مي­تواند بر مرحله کارگزاري محصول و بازرگان تاثير بگذارد .


خدمات محصول و ارزيابي: اين مرحله بعد از خريد، شامل ارائه خدمات پس از فروش محصول به مشتري و بررسي و ارزيابي رضايت كلي تجربه خريد و تصميم گيري است. مهم­ترين نقش استفاده از عاملها در مرحله ارزيابي، پس از بررسي رضايت، پشتيباني و حفظ و سپس بهبود رضايت مشتري است. مديريت رضايت مشتري با سرويس­هاي ترفيعي و تشويق­کننده براي بالابردن وفاداري مشتريان به فروشگاه مي­تواند در سودمند سازي تجارت الكترونيك بسيار تاثير گذار باشد.
به‌طور خلاصه شناسايي کاربر مراجعه­کننده به سايت و کسب اطلاعاتي خاص در مورد او، همچون علايق، ميزان و نوع خريد، ميزان وفاداري، تعداد مراجعه به سايت و حوزه اطلاعات درخواستي، براي شناسايي مشتري و نيازهاي آشکار و پنهانش، برنامه­ريزي فعاليتهاي آينده تبليغات و در نتيجه توصيه به مشتري بسيار سودمند است. در اين راستا اکثر فروشندگان ترجيح مي­دهند پايگاه داده­اي از مشتريان قديمي و جديد و حتي رهگذري خود داشته باشند تا با شناخت آنان بتوانند شرايط بهتر مذاکره و برقراري ارتباط را با آنها به‌وجود آورند.

حراجهاي آنلاين
حراجهاي آنلاين از روش­هاي موثر و مردمي براي تهيه محصولات و خدمت در هر دو تجارت الكترونيك b2c و b2b هستند. امروزه بيش از 2500 خانه حراج که تجارت را به‌صورت آنلاين اداره و هدايت مي­کنند وجود دارند. در اين خانه­هاي حراج، روشهاي مختلف حراج به‌کار گرفته مي­شود، که معروف­ترين آنها حراج انگليسي، حراج هلندي، حراج پيشنهاد قيمت مهمور اوليه و حراج پيشنهاد قيمت مهمور دوم هستند که به مدل ويکري هم معروف است.
با توجه به اينکه تعداد خانه­هاي حراج رو به افزايش است، مشتريان با سايت­هاي متعدد حراجي مواجه مي­شوند که مشکلاتي از جمله: برگزيدن حراج براي شرکت در آن، ارائه پيشنهاد مناسب که شانس بالايي براي برنده­شدن کالاداشته باشد، امکان وجود دو حراج همزمان براي يک کالا و سردرگمي براي شرکت در آنها را، براي مشتريان به ارمغان مي‌آورد. اين مشکلات وقتي که حراجها در زمانهاي متفاوت اجرا مي­شوند و يا وقتي که حراجهاي متفاوت از پروتکل‌هاي متفاوت استفاده مي­كنند بيشتر و پيچيده­تر مي­شوند. به اين دليل بعضي از حراجهاي آنلاين از عاملهاي نرم‌افزاري پيشنهاددهنده براي کمک به مشتريان استفاده مي­كنند. در اين سيستم­ها ابتدا مشتري بايد جزئيات کالا يا خدمتي که مي­خواهد بخرد را براي عامل توصيف کند و به همان صورت ماکزيمم قيمت مورد نظرش را به عامل نرم‌افزاري اعلام دارد. عامل نرم­افزاري پيشنهاددهنده پس از تکميل اطلاعات مورد نيازش براي پيشنهاددادن در حراج اقدام مي­كند و مشتري را در هر مرحله از حراج تا اتمام آن در جريان قرار مي­دهد. عامل نرم افزاري هوشمند بايد از اينكه هرگز بالاتر از قيمت موردنظر مشتري پيشنهاد نمي دهد اطمينان يابد و سعي كند كه كالا را براساس اولويتها و علايق تعريف شده مشتري مثل خريداري در كمترين زمان، در پايين ترين قيمت و يا در بالاترين شانس موفقيت، سفارش و خريداري نمايد.

تجارت B2B
فرايند b2b شامل چهار زيرفرايند اصلي است که عبارتند از: منبع­يابي ، تامين و تدارک مواد، مديريت حلقه تامين و نمودار کار ، مديريت ارتباط با تامين­کننده. اين زيرفرايندها به دليل اينکه فازهاي مشترک بين چندين فرايند هستند، داراي همپوشانيها و تعاملات زيادي با يکديگر بوده و در بررسي هر کدام به تنهايي نياز به بيان ارتباط با زيرفرايند قبلي و بعدي است. اين فرايندها به طور خلاصه عبارتند از:
منبع يابي اولين مرحله در فرايند تجارت b2b است. در اين زيرفرايند، فاز تعيين منابع مورد نياز يعني کارگزاري محصول، فاز تعيين و پيشنهاد قيمت مورد نظر بر روي محصول تعيين شده در فاز قبل و جستجو براي کشف تامين­کنندگان با اين قيمت و در نهايت فاز انتخاب تامين­کننده بر اساس تحليل پيشنهادات و آنچه در شرکت تصميم گرفته شده است، اجرا مي­شود.
زيرفرايند تدارکات با زيرفرايند منبع­يابي همپوشاني دارد. بعد از اينکه نيازها و کالاها و خدمات در زيرفرايند قبلي بعد از جستجو و تحليل مشخص شد، شرکت بايد تصميم سريع بگيرد که از چه تامين­کننده­اي منابع را خريداري کند. فاز بعدي ارائه سفارش خريد است که به تامين­کننده منتخب، سفارش کالاي مورد نظر را ارسال مي­دارد که پس از ارسال و تاييد سفارشها، پرداخت وجه بايستي انجام گيرد.
فرايند انجام مذاکره و معامله در مديريت حلقه تامين به روشهاي گوناگون قابل تعريف است و اين فرايند مي­تواند براي محصولات و يا تامين­کنندگان مختلف، متفاوت باشد. در زماني که يک توافق دوطرفه و پايدار بين شرکت و يک تامين­کننده و گاهي چندين تامين كننده، صورت مي­پذيرد، فرايند انجام شده، تشکيل يک گردش کار و فرايند مديريت زنجيره تامين را مي­دهد. همانطور که در شکل نشان داده شده، اين زيرفرايند نيز داراي همپوشاني در چند فاز با زير فرايند قبل و بعد از خود است.
مديريت ارتباط با تامين­کننده با ايجاد ارتباط، انجام ارزيابي و ارائه بازخورد به تامين­کنندگان، چگونگي ارائه خدمات و نحوه بهبودشان را بررسي مي‌كند و به اين روش، علاوه بر انتخابها و سفارشهاي صحيح­تر و بهينه­تر در آينده، به تامين­کنندگان نيز اطلاعاتي در مورد درک بهتر نياز شرکت و چگونگي ارائه مطلوب­تر خدمات را بيان مي­دارد.
حضور عاملهاي نرم­افزاري هوشمند در فازهاي مختلف هر چهار زيرفرايند ، نه تنها فرايند انتخاب و تصميم­گيري را به دليل بالابردن ميزان تحليلها و امکان بررسي موارد بيشتر بهبود مي­دهد، بلکه تصميم­گيران شرکت را از بعضي فرايندهاي وقت­گير و تکراري فارغ مي­كند. از جمله حضور عاملهاي نرم­افزاري هوشمند در فازهاي مربوط به چهار زيرفرايند مذکور مي­توان از حضور عاملها در انتخاب بهترين گزينه در محصول از بين محصولات موجود در بازار، جستجو و کشف پايين­ترين قيمت بين عرضه­کنندگان و بررسي مزاياي انجام معامله با هر کدام از تامين­کنندگان در زيرفرايند منبع­يابي و تدارکات، ارسال سريع­تر و کم هزينه­تر سفارشها بدون نياز به حضور فيزيکي مذاکره­کنندگان براي عقد قراردادها، بهينه ساختن فرايند پرداخت و در نهايت ايجاد ارتباطات سهل­تر با تامين­کنندگان، سفارشها بدون نياز به حضور فيزيکي مذاکره­کنندگان براي عقد قراردادها، بهينه ساختن فرايند پرداخت و در نهايت ايجاد ارتباطات سهل­تر با تامين­کنندگان نام برد.


پنجشنبه 26 ژوئن, 2008 6:57 pm
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست Re: mobile agent
نتيجه­گيري
عاملها اجزاي کليدي سيستم­هاي تجارت الكترونيك و سيستم­هاي اطلاعاتي مبتني بر اينترنت هستند. اما هنوز نفوذ عاملهاي هوشمند در اين سيستم­ها عمومي نشده است، ولي انتظار مي­رود که با تحقيقات گسترده­اي که در اين مورد و کاربردهاي آن در تجارت الکترونيک و سيستم­هاي اطلاعاتي در حال انجام است اين عاملها به‌طور کامل در شناسايي مشتريان، ارائه توصيه­هاي خريد، انجام مناقصات و حراجهاي الكترونيك به طور اتوماتيک و ساير فرايندهاي خريد و فروش تجارت الکترونيک، گسترش يابند. در اين مقاله سعي شد تا علاوه بر تعريف عاملهاي هوشمند، به کاربردهاي آنها در تجارت الکترونيک پرداخته شود. بدين­گونه که با تمرکز بر جنبه­هاي مختلف تجارت الکترونيک b2c و b2b، از جمله خريد از فروشگاههاي اينترنتي، حراجهاي برخط و فرايندهاي b2b جايگاه عاملهاي نرم­افزاري هوشمند را در هر مرحله از اين فرايندها مورد بحث قرار داديم.



منابع

کد:
1) D.Taylor. “Agents that move for things that think.” IEEE Intelligent Systems, March/ April 2000, pp. 4-6.
2) P. Maes, R. Guttman and A. Moukas.”Agents That Buy and Sell.” Communications of the ACM, March 1999/ Vol. 42, No. 3, pp. 81- 91.
3) Guttman, R., and Maes, P. Agent- mediated integrative negotiation for retail electronic commerce. In Proceedings of the Workshop on Agent- Mediated Electronic Trading AMET’ 98 ( Minneapolis, May 1998).
4 ) ح. احمدي ، تجارت الکترونيک ، مرکز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران ، چاپ اول ، 1381
5) Blake,M. B., “ Agent- Oriented Approaches to B2B Interoperability” The Knowledge Engineering Review, Vol. 16, No. 4 December 2001, Cambridge University Press
6) Dellarocas, C. and Klein, M.” Civil Agent Societies: Tools for Inventing Open Agent- Mediated Electronic Marketplaces” 24- 39 IJCAI- 99 Workshop on Agent Mediated Electronic Commerce, Lecture Notes in Computer Science Springer 2000, ISBN 3- 540- 67773- 9
7) Guttman, R., Moukas, A., and Maes, P. " Agent- mediated Electronic Commerce: A Survey". Knowledge Engineering Review Journal, June 1998.
8) Moukas, A., Sierra, C., Ygge, F. ( Eds.): Agent Mediated Electronic Commerce II, Towards Next- Generation Agent- Based Electronic Commerce Systems, IJCAI 1999 Workshop. Lecture Notes in Computer Science 1788 Springer 2000
9 ) Nichols, D. M. “Implicit rating and filtering". Proceedings of the fifth workshop on filtering and collaborative filtering ( pp. 31– 36). 1997
10)Sproule, Susan, and Archer, Norm ( 2000), A Buyer Behavior Framework for the Development and Design of Software Agents in E- Commerce, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol. 10, No. 5, 2000, pp396- 405.

11) Storey, V. C., D. W. Straub, K. A. Stewart, and R. J. Welke, “ A Conceptual Investigation of the E- commerce Industry”, Communications of the ACM, ACM Press, Vol. 43, No. 7,117- 123 ( July 2000).
12) Lee, W. P., Liu, C. H., & Lu, C. C. Intelligent agent based systems or personalized recommendations in Internet commerce. Expert Systems with Applications, 22( 4), 275– 284, 2002.
13) T. Sandholm and Q. Huai. Nomad: Mobile Agent System for an Internet-Based Auction House. IEEE Internet Computing, March-April 2000,pp.80-86.
14) Mulvenna, M. D., Anand, S. S., & Buchner, A. G. “ Personalization on the net using Web mining.”, Communications of the ACM, 43( 8), 123– 125. 2000
15) A. Chavez, P. Maes. Kasbah: An Agent Marketplace for Buying and Selling Goods, Proceedings of the First International Conference on the Practical Application of Intelligent Agents and Multi-Agent Technology


پنجشنبه 26 ژوئن, 2008 6:59 pm
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست نگاهی به تعاریف رایج در مورد عامل ها (Agents)
امروزه بکارگیری هوش مصنوعی (AI:Artificial Intelligence) در سیستمهای تجاری امری مرسوم و پرکاربرد است (هر چند در ایران هنوز این مساله به شکلی جدی مطرح نشده ، اما نمونه هایی مشاهده می شود). عاملهای هوشمند (IA:Inteligent Agent) نیز به عنوان یک جزء از هوش مصنوعی توزیع شده، باعث شده است که در شبکه ها و یا رویداد های مربوط به گروه های افراد، استفاده از عاملها و عاملهای هوشمند رواج بیشتری نسبت به سایر موارد داشته باشد، به شکلی که امروزه بحث مهندسی نرم افزاری مبتنی بر عامل ها (Agent Based Software Engineering) و روشهای تجزیه تحلیل، چارچوب های برنامه سازی و محیط های توسعه آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه در سلسله مطالبی، به تعریف مبانی این گونه جدید از مهندسی نرم افزار خواهم پرداخت. علی الحساب در این نوشته نگاهی بیاندازید به تعاریف "عامل" از دیدگاه های مختلف.
در فرهنگ لغات Agent چنین معنی می شود : "فاعل ، نماینده ، گماشته ، وکیل ، مامور ، عامل ، مباشر، واسطه ، پیشکار ، امین و کارگزار ". بدین ترتیب به عنوان یک تعریف پایه می توان Agent را کسی دانست که به جای شخص یا چیز دیگری عمل می کند.
یک عامل دارای خصوصیات مختلفی است ؛ داشتن برخی از این خصوصیات برای یک عامل اجباری و بقیه اختیاری است. از جمله خصوصیات اجباری می توان به خواص autonomous (خودمختار بودن) ، interactive (دارای عمل متقابل بودن) و reactive (واکنش دار بودن ) می باشد. از جمله خصوصیات اختیاری می توان به خواص mobility (متحرک بودن ) ، intelligence (هوش ) و trustworthiness (قابلیت اعتماد) اشاره کرد. این خصوصیات عبارتند از :

-خودمختار بودن (Autonomous) : بتواند بدون دخالت یک محرک خارجی کارکند و تاحدی با استفاده از تجربه های شخصی بر حالات درونی و رفتارهای خود کنترل داشته باشد.
-دارای عمل متقابل بودن (Interactive) : با محیط و سایر عامل ها رابطه داشته باشد.
-سازگاری (Adaptive) : قابلیت پاسخگویی به محیط یا سایر عامل ها در درجات مختلف (بیشترین سازگاری زمانی است که عامل اجازه داشته باشد رفتار خود را بر اساس تجربیاتش تغییر دهد).
-اجتماعی بودن (Sociable) : با سایر عامل های دوست یا همکار تعامل خوب، دوستانه و اجتماعی داشته باشد.
-متحرک بودن (Mobile) : بتواند از یک محیط به یک محیط دیگر برود.
-وکالت (Proxy) : بتواند به عنوان وکیل شخص یا چیز دیگر عمل کند. بدین شکل که مطابق میل ان رفتار کند. یا مسؤولیت های آن را قبول کند و یا برای بدست آوردن منافع او تلاش کند.
-کنشگرا ((Proactive: هدفمند و با قصد مشخص، به عبارت دیگر صرفا در مقابل محیط واکنش های ساده نمی کند.
-هوشمند (Intelligent) : حالتها با دانشهایی شکل رسمی گرفته (مانند اعتقادات ، اهداف ، برنامه ها و فرضیات ) و عامل با سایر عاملها با یک زبان سمبولیک تعامل می کند.
-منطقی (Rational) : قابلیت آم را داشته باشد که کاری را بر اساس اهداف داخلی خود انجام دهد که وی را به این اهداف نزدیک سازد.
-غیرقابل پیش بینی (Unpredictable) : بتواند به نوعی رفتار کند که کاملا قابل پیش بینی نباشد حتی اگر شرایط آغازین کار کاملا شناخته شده باشد. به عبارت دیگر بتواند به طور غیرقطعی رفتار کند.
-پیوسته زمانی (Temporally Continuous) : فرآیند اجرای پیوسته ای داشته باشد.
-شخصیت (Character) : شخصیت و احساس قابل باوری داشته باشد.
-شفاف و قابل حساب (Transparent and Accountable) : به اندازه کافی شفاف باشد و در موقع نیاز گزارش فعالیت های خود را ثبت کند .
-هماهنگ (Coordinative) : بتواند فعالیتهایی را با سایر عاملها در یک محیط مشترک انجام دهد . این فعالیت ها اغلب در قالب یک برنامه، جریان کار و یا یک مکانیسم دیگر مدیریت پردازش ها هماهنگ شده اند.
-همکاری (Cooperative) : بتواند با سایر عاملها برای رسیدن به یک هدف مشخص هماهنگ عمل کند به طوری که شکست یا موفقیت عامل به این رابطه وابسته باشد. (مفهموم Collaboration نیز مفهومی نزدیک به این رابطه دارد.)
-رقابت (Competitive) : با سایر عاملهای دیگر چنان هماهنگ باشد که موفقیت یک عامل سبب شکست دیگری باشد . (مخالف همکاری)
-نیرومند (Rugged) : بتواند با خطاها و یا اطلاعات ناقص رفتار محکم و درستی داشته باشد.
-پقابل اعتماد (Trustworthy) : به قوانین موجود وفادار بوده، راستگو باشد.
-....

در منابع مختلف بسته به دیدگاه نویسنده تعاریف مختلفی برای عامل ارائه شده است در زیر به برخی از این تعاریف اشاره می کنم:

عامل Mubot : "لغت عامل برای نشان داده دو مفهوم متعامد به کار می رود. اولین مفهوم قابلیت اجرای خودکار عامل می باشد و دومین مفهوم قابلیت انجام دادن تصمیم گیری های مبتی بر دامنه است ."
عامل AIMA : "یک عامل چیزی است که می تواند محیط را از طریق حسگر هایش درک کند و با کمک عملگرهایش بر روی محیط تاثیر بگذارد."
عامل Maes : "عامل خودکار یک سیستم محاسباتی است که در یک محیط پیچیده پویا ساکن است. در این محیط به صورت خودکار حس می کند و بر اساس آن عمل می کند و بدین ترتیب اهدافی که بر اساس آن طراحی شده است را محقق می سازد."
عامل KidSim : "عامل بدین صورت تعریف می شود : یک موجودیت نرم افزار پایدار که برای یک هدف خاص در نظر گرفته شده است. پایداری عامل را از زیربرنامه ها متمایز می سازد؛ عاملها نظرات خاص خود را در مورد انجام یک عمل دارند . هدف خاص آنها را از سایر برنامه های چند کاره جدا می سازد؛ عاملها بسیار کوچک ترند. "
عامل Hayes-Roth : "عاملهای هوشمند به طور پیوسته سه عمل را انجام می دهند: استنباط شرایط پویا در محیط ، استدلال برای تفسیر این استنباط ها، حل مساله، ترسیم نتیجه گیری ها و تعیین اعمال ."
عامل IBM : "عاملهای هوشمند موجودیت های نرم افزاری هستند که یک سری عملیات را به عنوان نماینده یک کاربر یا یک برنامه دیگر و با درجه خاصی از استقلال یا خودمختاری برعهده دارند و برای انجام چنین کاری بخشی از دانش و یا نمایش اهداف و امیال کاربر را به کار می گیرند."
عامل Wooldridge : " سیستم کامپیوتری مبتنی بر سخت افزار و یا به طور معمول تر نرم افزاری که مشخصات زیر را داشته باشد :
• خودمختاری : عامل بدون دخالت مستقیم انسان و یا دیگران عمل می کند و تا حدودی بر عملکرد و حالات درونی خود کنترل دارد.
•قابلیت اجتماعی : عاملها با سایر عاملها (وحتی انسانها) بوسیله انواع زبانهای ارتباطی عاملها در تعامل می باشند.
•واکنشپذیری : عامل محیط خود را درک می کند (ممکن است یک کلمه باشد ، یک کاربر از طریق یک واسط کاربری باشد، مجموعه ای از عاملهای دیگر باشد ویا ترکیبی از همه اینها ) و به موقع در مقابل تغییرات اعمال شده در آن واکنش نشان می دهد.
•Pro-activeness: عاملها تنها به واسطه پاسخ به محیط عمل نمی کنند بلکه خود می توانند به واسطه اهداف خود آغاز گر یک عمل باشند. "

عامل SodaBot : "عامل های نرم افزاری ، برنامه هایی هستند که در یک گفتگو شرکت می کنند ، مذاکره می کنند و تبادل اطلاعات را هماهنگ می کنند. "
عامل Brustoloni : "عاملهای خودمختار سیستمهایی هستند که می توانند در دنیای واقعی خودمختار و هدفمند عمل کند. "
عامل Jennings : "يك عامل يك سيستم كامپيوتري كپسوله است كه در يك محيط قرار دارد و قادر به انجام عمليات خودكار و قابل انعطاف در اين محيط براي رسيدن به اهداف طراحي آن مي باشد."
تعریف اخیر تعریفی است که در عین سادگی به نظر می رسد نمایانگر مشخصات اصلی یک عامل است . در مطلب مرتبط بعدی به تعاریف سیستمهای چند عامله (Multi Agent System ) خواهم پرداخت.


پنجشنبه 26 ژوئن, 2008 7:00 pm
مشخصات شخصی

عضو: پنجشنبه 03 آوریل, 2008 12:29 pm
پست ها: 146
پست سیستمهای چند عامله (Multi Agent Systems )
با طرح تعاریفی در مورد عاملها (Agents) در این نوشته می خواهم نگاهی به سیستمهای چند عامله ، Multi Agent System، داشته باشم. بسیاری از سیستم های تجاری اولیه عامل را برای هدف جستجو مورد استفاده قرار دادند . در این سیستم ها عاملهای منفرد به مراکز معینی متصل می شدند ، اطلاعات لازم را جمع آوری می کردند و در نهایت به نزد کاربر درخواست کننده بر می گشتند. به عبارت دیگر عاملها یک کار انفرادی داشتند و در مقیاس بسیار کمی – اگر بود – با عاملهای دیگر تعامل داشتند. این روش باوجودیکه کاربردهای زیاد خاص خود را دارد نمی تواند به تنهایی یک اجتماع یا یک سازمان ایجاد کند که بتواند نیازهای دیگر کاربران را برآورده سازد . در عوض در محیط های انسانی ما یک شبکه از افراد را داریم که برای منظورهای مختلف با یکدیگر در تعامل می باشند. بدین ترتیب برای ایجاد یک جامعه از عاملها نه تنها نیاز است که بین آنها ارتباط برقرار کرد بلکه عاملها باید بتوانند با یکدیگر هماهنگ هم باشند. این هماهنگی می تواند جنبه های مختلف همکاری و یا رقابتی داشته باشد. این جوامع، سیستمهای چند عامله (MAS) نامیده می شوند.
به عبارت دیگر "یک سیستم چند عامله یک پیاده سازی با تاکید بر همکاری از برنامه ها (عاملها) است که با یکدیگر هماهنگ شده اند برای رسیدن به همگرایی روی پاسخ یک یا چند وظیفه"

سیستم های چند عامله، سیستم هایی هستند که از جمع شدن عاملهای هماهنگ شده با هم و روابط بین آنها تشکیل شده اند. در این سیستم هر کس وظیفه خود را می داند و می داند که چه زمانی با دیگری باید ارتباط برقرار کند.
برخی دلایل منطقی وجودی سیستم های چند عامله عبارتند از:
- یک عامل می تواند همه چیز را بسازد اما عاملهای چاق (!) باعث بروز نارسایی هایی در سرعت ، قابلیت اطمینان ، قابلیت نگهداری و نظایر آن می شوند. (به عبارت دیگر عامل همه کاره وجود ندارد.) تقسیم کارکرد ها بین عاملهای مختلف مزایای واحدبندی شدن ، قابلیت انعطاف ، قابلیت تغییرپذیری و قابلیت توسعه را فراهم می سازد.
- دانش های تخصصی اغلب از یک عامل بدست نمی آیند (به عبارت دیگر عامل عالم مطلق وجود ندارد ) دانشی که در بین منابع (عاملهای) مختلف گسترده شده است می تواند در هنگام نیاز در یک دیدگاه بسیار کاملتر جمع گردد.
- کاربردهایی که به محاسبات توزیع شده نیاز دارند بهتر توسط MAS حمایت می شوند. در اینجا عاملها می توانند به صورت مولفه های خودمختار ریز شده ای طراحی شوند که به صورت موازی عمل می کنند. پردازش همزمان و حل مساله می تواند برای بسیاری از مسائل که تاکنون به صورت خطی حل می شدند راه حل های مناسب تری ارائه کند. بدین ترتیب فن آوری عاملها نهایی ترین حد را در فن آوری مولفه های توزیع شده فراهم می سازد.
- MAS برای کاربردهایی که ذات توزیع شده و غیر همگن دارند مانند تجارت الکترونیک و نظایر آن مناسب ترین گزینه است. در این گونه محیط ها , عاملها می توانند مستقل از یکدیگر و توسط توسعه دهندگان مختلف طراحی و تولید شوند و با وضع قوانین تعامل با یکدیگر هماهنگ گردند واهداف طراحی را برآورده سازند.
همانطور که ملاحظه می کنید با طرح سیستم های چند عامله، به بحث هوش مصنوعی توزیع شده و شبیه سازی دنیای واقع در تولید سیستمهای اطلاعاتی و نرم افزاری، نزدیک تر شدیم.


پنجشنبه 26 ژوئن, 2008 7:02 pm
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 10 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 3 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه